Csontleves: lassan főzve, kiváló kollagén és ásványianyag-forrás

A minőségi fehérje egészséges, a filézés kevésbé.

Ha fehérjefogyasztásunkat nem csupán lecsupaszított hússzeletekkel azonosítjuk és az állat kötőszövetes részeit is elfogyasztjuk – megeszünk belőle mindent, amit lehetséges –, nemcsak a bőr hámsejtjei számára hasznos fehérjéket juttatunk szervezetünkbe: megtiszteljük az állatot és valóban teszünk a környezetért és a természetért.

A kollagén

A vízben oldhatatlan, jellegzetesen extracelluláris kötőszöveti fehérjék az állatvilág legelterjedtebb és az emberi szervezet legnagyobb méretű fehérjéi. A molekulák a többi fehérjétől főleg nagyságukban és aminosav-összetételükben különböznek. Emberben egy nagy géncsalád tagjai kódolják őket, a makromolekulák az inak, porcok, bőr, érfal és a csontok fő alkotói.

Kollagén molekula tripla-hélix struktúrája
Kollagén molekula tripla-hélix struktúrája.
Fotó: regi.tankonyvtar

Szerkezet

A kollagénláncok fibrilláris (szálas) szerkezetű, hármasával felcsavarodott tripla-hélix struktúrát alkotó proteinek, melyek polipeptidláncait hidroxilált aminosavak (hidroxilizin, hidroxiprolin) között kialakuló hidrogénkötések tartják össze. A szokatlan tripla-helikális fehérjeszerkezet kialakulását az teszi lehetővé, hogy

a kollagénlánc minden harmadik aminosava (az aminosavak 35 százaléka) glicin, a legkisebb méretű aminosav. Elágazó láncú aminosav (BCAA: Leucin, izoleucin, valin), valamint cisztein és metionin tartalma is jóval alacsonyabb a többi fehérjéhez viszonyítva, valamint nem tartalmaz triptofánt.

A glicinmolekulák különleges hajlékonyságot kölcsönöznek a polipeptidláncnak.

Idáig a kollagén típusú fehérjék 28 fajtáját azonosították, azonban a szervezetet alkotó kollagének 90 százalékát egyetlen típus adja ki, az I-es típusú kollagén fehérje.

Képzés

  • A kollagénláncok szintézise a durva felszínű endoplazmatikus retikulum felszínén történik.
  • A lumenbe kerülő szolubilis prokollagén lizin és prolin oldalláncai hidroxilálódnak,
  • A polipeptidlánc glikozilálódik.
  • A hidroxilációhoz C-vitaminra van szükség; skorbutban a C-vitaminhiány következtében a hidroxilálatlan prokollagén nem képes tripla-hélixet alkotni, a sejten belül gyorsan degradálódik. A kollagén rostok hiánya vezet az erek, inak, bőr sérülékenységéhez.
  • A hidroxilált prokollagén rostok viszont tripla-helikális szerkezetet vesznek fel, köztük diszulfidhidak is létesülnek.
  • A transzportvezikulákkal a Golgi-komplexbe jutó prokollagén glikozilációja befejeződik, majd
  • Exocitózissal a sejtfelszínre kerül.
  • Itt az N- és C-terminális propeptidek lehasításával tropokollagén egységek képződnek, melyek között
  • Kovalens keresztkötések alakulnak ki és a tripla-helikális egységek így kollagén rosttá állnak össze.
Kollagén molekula tripla-hélix struktúrájának sejten belüli szintézise
A kollagénmolekula szintézisének folyamata.

Ki fogyaszt rendszeresen valódi csontlevest? Mi a megfelelő elkészítési mód, ha létezik ilyen?

Nagyjából senki. A modern nyugati táplálkozásból szinte teljesen hiányoznak ugyanis a kollagén tartalmú állati részekből, tehát például a csontokból, bőr és ízületek felhasználásával készült ételek – pacal, kocsonya, csontleves és hasonlók, – fehérjebevitelünk nagy részét színhúsokból fedezzük. Így pedig megfosztjuk magunkat a természetadta kollagagénforrásoktól is.

Lassanfőző edény

A lábos segítségével lényegében egy hosszú, alacsonyabb hőfokú, kíméletesebb főzési eljárással az állat csontjaiból, ínjaiból, a csontban maradt velőből és minimális mennyiségű csonthúsból kifőzzük a kollagént, fehérjéket, zsírokat – a csont oldható alkotóelemeit. A leves elkészítése több recept szerint 48-72 órát is igénybe vehet; viszonylag ismert verzió esetében 4-5 órát 90, majd még 2-3 napig 70 C fokon készítjük a levest. Az elkészült alaplé önmagában is fogyasztható, kiváló tápanyagforrás.

Csontleves: lassan főzve kiváló kollagén és ásványianyag-forrás
Csontleves: lassan főzve kiváló kollagén és ásványianyag-forrás.
Fotó: sokszinuvidek.hu

Ősi fehérjék

Mivel az állati szervezet fehérjetartalmának is jelentős része kollagén fehérje és őseink –, valamint hozzájuk hasonlóan a mai vadászó-gyűjtögető népek – fehérje-bevitelének szinte teljes egésze állati eredetű, logikus, hogy

Fehérje-bevitelük komoly hányada kollagén típusú volt.

Őseink és a mai vadászó-gyüjtögető népek ráadásul mindent hasznosítottak az állatból, nem csak a húsát fogyasztják. Evolúciógenetikai szempontból így szinte biztosan a magas kollagén fehérje fogyasztáshoz adaptálódtunk – ez számunkra az egészséges. Ha az elfogyasztott fehérjéknek csak csekély mennyisége kollagén természetű, az idegen a szervezetünk számára és problémákat okoz.

Kalóriacsökkentés (CR)?

A csökkentett kalória bevitellel (CR = Calorie Restriction) állatokon jelentős élethossz növekedést és csökkent betegségkockázatot lehet elérni.

Állatkísérletek

Állatok esetén ezt könnyű volt megállapítani. Egyszerűen kevesebb ételt adtak a kísérleti állatoknak és megnézték, hogy a kontrolcsoporthoz képest mennyivel éltek tovább, mennyivel kevesebb betegség fordult elő.

Humán vizsgálatok

Embernél ilyen kísérletet csinálni ugye elég problémás, ezért a kutatók ebben az esetben csak különböző mutatókat tudnak vizsgálni, melyből következtetést tudnak levonni.

A CR élethosszra és egészségre gyakorolt pozitív hatását a kutatók jelentős mértékben tulajdonítják a CR következtében csökkenő IGF-1 (inzulin utánzó növekedési faktor) és a növekvő IGFBP-3 szintjének (ami az IGF-1-et megkötő és káros hatásait semlegesítő fehérje).

Humán CR vizsgálatokból 2008-ig csupán rövid távú kísérleteket rendeztek meg (pár hét – hónap). Ezekben rendre megállapították, hogy embereknél is csökken az IGF-1 szint, tehát hatásos a CR. 2008-ban azonban megszületett az eredménye az első olyan vizsgálatnak, ahol hosszú távon vizsgálták a CR hatásait embereken. Itt azt vették észre, hogy a CR embereken három hónapig eredményez csak csökkent IGF-1/IGFBP-3 arányt, utána az növekedni kezd.

Ugyanakkor a magas kalória, szénhidrát és alacsony fehérje bevitellel rendelkező vegán csoport IGF-1/IGFBP-3 aránya hosszú távon is alacsony marad. A CR csoport néhány tagját megkérték, hogy miután az IGF-1/IGFBP-3 arányuk visszaállt az eredeti magas értékre, úgy folytassák a CR diétájukat, hogy a fehérjebevitelüket a vegán csoporthoz hasonlóan alacsony szinten tartsák. Ennek hatására újra visszacsökkent az arány a kedvező szintre.

A kutatók megállapítása összességében az, hogy állatokkal ellentétben a CR emberek esetében növekvő élethosszt csak akkor eredményez, ha a fehérjebevitel is korlátozva van (~0,8g/tskg), nem csak a kalória.

Ami természetesen nonszensz!

Az IGF-1 plazmaszint-növekedése az ERK, az mTORC komplex pedig a FOX01 úton keresztül sejtosztódást serkentő molekulák.
Az IGF-1 plazmaszint-növekedése az ERK, az mTORC komplex aktiválódása pedig a FOX01 úton keresztül sejtosztódást serkentő változások.

mTORC-aktivitás: célzottan hatékony, folyamatosan kártékony

Egy másik, 2012-es vizsgálatban kutatók megállapították, hogy az ún.

mTORC fehérje-komplexet erősen, direkt módon aktiválják az ún. BCAA aminosavak, főleg a leucin – ezek az aminosavak a tejfehérjékben és a húsokban találhatóak csak meg nagy mennyiségben –, valamint annak működését, aktivitását nagymértékben fokozzák mind az IGF-1, mind pedig az inzulin. Ezek a folyamatok célzottan – például izomfejlesztésnél – jótékony hatásúak, azonban a folyamatosan magas mTORC-aktivitás kártékony.

A fokozott és folyamatos mTORC aktivitás csökkenti az élethosszt és fokozza a civilizációs betegségek kockázatát. (Ma már fejlesztenek is mTORC aktivitás gátlás elven alapuló rák- és szívroham ellenes gyógyszereket). A kutatók megállapítása, hogy egy húsokat nélkülöző, zöldségeket és komplex szénhidrátokon alapuló paleolit szerű diéta lenne a legmegfelelőbb!

A leucin-bevitel alapos körültekintést igényel: kiváló izomfehérje-szintézis serkentő, azonban megváltozott kondíciókban – pl. tumor esetében – kifejezetten daganatképződést fokozó hatású.
A leucin-bevitel alapos körültekintést igényel: kiváló izomfehérje-szintézis serkentő, azonban megváltozott kondíciókban – pl. tumor esetében – kifejezetten daganatképződést fokozó hatású.

Megrendezésre kerültek olyan állatkísérletek is, ahol az állatoktól megvontak egyes aminosavakat. Mind a metionin, mind a triptofán megvonásával nőtt az állatok élethossza, holott a kalória bevitelük nem csökkent!

Együk meg a kollagéntartalmú állati részeket is, mindenki jól jár

Mindez alátámasztja a kollagén fehérjék túlsúlyának fontosságát.

  • A kollagén fehérjék alig tartalmazzák a problémás aminosavakat (BCAA-k, triptofán, metionin), míg a húsok és tejfehérjék bővelkednek bennük.
  • A mai vadászó-gyűjtögetők és őseink jóval több fehérjét esznek/ettek, mint 0,8 g/tskg, amit a 2008-as kutatás ajánl és egy szinte kizárólag növényt tartalmazó diéta – ilyen például amit a 2012-es tanulmány javasol – szabályos emberkísérlet. Nem ismerünk egyetlen népcsoportot sem, mely vegán étrenden élt túl sokezer-soktízezer évet.
  • A megfelelő mennyiségű és minőségű fehérjebevitel esszenciális, minden szervrendszer számára.

A kollagén fehérjék tehát csökkentik az mTORC aktivitását és segítik csökkenteni a triptofán és metionin szintet is. Mindezek jobb egészséghez és hosszabb élethez vezetnek. Sőt egy új 2014-es kutatás már arra is enged következtetni, hogy

Kollagén segítségével még az IGF-1 szint is csökkenthető – mellékhatások nélkül –, mely szintén növeli az élethosszt.

Mire jók a kollagén peptidek?

Elöljáróban lényeges leszögezni, hogy az előbbi, élethosszra és egészségességre gyakorolt hatások megjelenéséhez nem elég csupán megnövelni a kollagén típusú fehérje bevitelünket – tehát például nem sokat ér, ha csak kollagén peptid porokkal vagy csontlevessel egészítjük ki étkezésünket –, hanem egyéb fehérjeforrásaink rovására kell a bevitt kollagénfehérjék mennyiségét emelnünk. Azonban ez is abszolút hiábavaló, ha szervezetünk A- és C-vitamin, valamint cink-homeosztázisa nincs rendben. Sőt hovatovább,

Ha táplálkozásunk nem megfelelő, a kiegészítők nem képesek sejtjeink és így szervezetünk egyensúlytalanságait, a homeosztázis hiányát rendezni.

Az A-Vitaminokból származó retinoidok például képesek megakadályozni a kollagének lebontását, miközben segítik a bőrben az érképződést. A természetben minden mindennel összefügg!

kollagén kiegészítés
Kollagén peptid

Étrendkiegészítés

Ha nem tudjuk biztosítani szervezetünk számára a megfelelő napi kollagénbevitelt táplálékból, fordulhatunk táplálék- és étrendkiegészítők felé is.

Tipikus és közismert például a kollagén peptid, mely gyakorlatilag előemésztett hidrolizált kollagén. Ennek előnye, hogy kollagén, mint hatóanyag biztosan található benne és az biztosan fel is szívódik – a táplálékkal bevitt kollagén nehezen emészthető és időigényes megfelelően, hatását megőrzötten elkészíteni (lásd feljebb, a csontlevest). Vajon hányan készítik el?

A pótlásnak azonban óriási hátránya, hogy hatóanyagon kívül semmi értékeset nem tartalmaz – például egyéb hasznos mikrotápanyagokat, fehérjéket, zsírokat – nem egy tápanyagban sűrű étkezés!

Hogy mire alkalmasak ezen túlmenően a kollagén peptidek?

A vizsgálatokat szinte mind kollagén-peptideken végezték, de feltehetően kiterjeszthetőek a kollagén fehérjékben dús étkezésre is.

  • Csökkentik a nagyobb ráncok mélységét és megállítják újabbak kialakulását, miközben a kisebb ráncokat segítik eltüntetni. Fokozzák a bőr hidratáltságát és feszességét, a bőr kollagén- és elasztin tartalmát – így segítik annak rugalmasságát. Növelik a bőrben mért hemoglobin szintet, aminek fő oka a jobb mikrocirkuláció lehet, miközben csökkentik az arcbőr zsírosságát – csökkenhet az aknék száma is.
  • Használatukkal vastagabb, sűrűbb haj, gyorsabb hajnövekedés érhető el, csökkentik a szeborreát (hajzsírosodást és korpásodást),, valamint a diffúz és férfias típusú hajhullást. 
  • Az ízületi fájdalmak csökkentésén túlmenően glicin tartalmuk miatt fokozzák az alvás hatékonyságát, seítik a tanulási képességeket és visszahívást – stimuláció nélkül!

Fogyaszthatunk tehát bátran fehérjét, de egy egészséges, állati zsírokban, húsban és belsőségekben bővelkedő étrend fontos részeként.

A minőségi fehérje egészséges, a filézés kevésbé.

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kettő + 18 =

Scroll to Top