Természetes etogén diéta és pajzsmirigy

Tényleg károsítja a ketogén diéta a pajzsmirigyet?

A pajzsmirigyhormonok elengedhetetlenek a megfelelő növekedéshez és fejlődéshez, a test szinte minden sejtjében működnek, hatást gyakorolnak számtalan életfolyamatra és alapvető szerepet játszanak anyagcserénk szabályozásában és a nyugalmi energiafogyasztásban – az alapanyagcserében.

A legfőbb pajzsmirigyhormon, a trijód-tironin, a T3
A legfőbb pajzsmirigyhormon, a trijód-tironin, a T3

Nem titok, hogy az étrend önmagában befolyásolhatja a legfőbb pajzsmirigyhormon, a T3 (trijód-tironin) plazmaszintjét és az sem újdonság, hogy az alacsony szénhidrátmennyiséget tartalmazó étrend indukálhatja a T3 hormon plazmaszintjének változását. 

A kalória-restrikció nagy hiba

Fontos azonban leszögezni, hogy az étrend összetételétől függetlenül az éhezés (ami nem egyenlő a böjttel) és a súlyos kalória-restrikció, más néven -korlátozás a pajzsmirigy működésének csökkenésével járhat, ami egy túlélési mechanizmus: a szervezet, észlelve az éhínséget, lassítja az anyagcserét – hisz a valódi koplalás során testünk az energia megőrzésére és elpazarlásának megakadályozására törekszik! 

Az, hogy a kalória-korlátozáson túlmenően az étrend összetételének milyen hatása van a pajzsmirigyhormon-szintekre, továbbra is ellentmondásokkal terhelt kérdés. Ha a ketogén diéta az éhezés fiziológiai állapotát valóban imitálja – még kalóriarestrikció nélkül is –, akkor jogosan feltételezhetjük, hogy hormonjaink koncentrációi és endokrin mirigyeink működései az éhezéshez hasonlóan változnak.

Nincs bizonyíték

A mindenhez is értőkből viszont megszámlálhatatlanul sok egyént magáénak tudhat a szerencsétlen blogvilág és a fizetett szakújságok köre, ahol is a fővezérek szeretnek ujjal mutogatni a ketogén étrendre és teljes hévvel állítják, hogy a ketogén étrend elpusztítja a pajzsmirigyet. Fontos azonban tudni, hogy nagyon korlátolt mértékben és borzasztóan specifikus körülmények között készült eddig egyáltalán kutatás a ketogén étrend pajzsmirigyműködést károsító hatásának alátámasztására. Ezen feltételezések nagy része ugyanis alacsony szénhidráttartalmú vizsgálatokon alapul, amelyek kalóriatartalma ráadásul korlátozott volt.

Olyan humán vizsgálat eddig nem készült, mely ok-okozati összefüggésében bizonyítani tudta volna, hogy egy jól felépített ketogén étrend valóban károsítaná a pajzsmirigyet.

Mielőtt leülnénk villámgyorsan megkeresni, hogy kik és milyen érvekkel rémisztgetnek minket a ketogén étrendtől, érdemes áttekinteni a pajzsmirigy működését.

A pajzsmirigyhormonok termelődésének szabályozása 

Amikor szervezetünk a pajzsmirigyhormon – T3 – alacsony szintjét érzékeli, a hipotalamusz, erre válaszul, felszabadítja a tirotropint felszabadító hormont (TRH) és így stimulálja a pajzsmirigy-stimuláló hormon (TSH) felszabadulását az agyalapi mirigyből. A TSH a pajzsmirigyhez kötődik és serkenti a tiroxin (T4; inaktív pajzsmirigyhormon) felszabadulását – a TSH szabályozza a keringő T4 plazmaszinteket. A tiroxin – pajzsmirigyen belül – kis mennyiségben átalakul trijód-tironinná (T3; aktív pajzsmirigyhormon), azonban a T4 legnagyobb része a perifériás szövetekben, szervekben, például a májban alakul át. Amikor a T4 szint eléri fiziológiás küszöbértékét, a TRH felszabadulása gátlás alá kerül és így a T4 felszabadulása lelassul, csökken – egészen addig, amíg elegendően alacsony nem lesz a T4 plazmaszintje és a hipotalamusz – ezt érzékelve – nem ismetli meg újra a szabályozási kört. Az imént ismertetett hormonális körfolyamat egy tipikus negatív visszacsatolási mechanizmus.

A pajzsmirigy-hormonok szabályozási mechanizmusa.
A pajzsmirigy-hormonok szabályozási mechanizmusa.

A természetes ketogén étrend és a T3

A szénhidrát-megvonás és a ketogén étrend az aktív pajzsmirigyhormon (T3) csökkenését akkor okozhatja, ha a kalóriabevitel korlátozott vagy nagyon minimalizált. Ha elegendő minőségű es mennyiségű táplálékot veszünk magunkhoz, de változnak a pajzsmirigyhormon-szintek, nem muszáj rögtön megijednünk!

A T3 csökkenése ugyanis nem jelenti automatikusan azt, hogy a pajzsmirigy-működés nem aktív, ahogyan azt sem, hogy a hypothyreosis útjára lépett szervezetünk. A pajzsmirigy-alulműködésre nemcsak a T3 csökkenése lehet jellemző, hanem

  • Általában csökken a nyugalmi energiafelhasználás és anyagcsere aránya, valamint
  • Kórosan magas a TSH plazmaszintje és kórosan alacsony T4 vérplazma-koncentrációja.

Ha szükségleti, jól megtervezett ketogén étrend mellett pajzsmirigy alulműködés következtében csökken a T3 szintje, akkor az anyagcsere sebességének csökkenésére is számítanunk kellene – azonban a rendelkezésre álló kutatások alapján ezt egyszerűen nem lehet bizonyítani – nincs ilyen eredményre jutó tanulmány. 

Szükségleti, jól megtervezett ketogén étrend következtében pajzsmirigy alulműködés nem igazán fordulhat elő.
Szükségleti, jól megtervezett ketogén étrend következtében pajzsmirigy alulműködés nem igazán fordulhat elő.

Tehát a valódi ketogén étrend mellett lehet, hogy más a normális T3-szint? Hogy a megváltozott pajzsmirigy-működés valójában egy alkalmazkodási folyamat eredménye?

Azt azonban nagyon is tudni lehet és a rendelkezésre álló kutatások is alátámasztják, hogy a keto-adaptáció messze túlmutat szervezetünk “üzemanyagforrásainak” megváltozásán – a természetes ketogén étrendről kiderült, hogy javítja az inzulinérzékenységet, csökkenti a gyulladást, fokozza a leptinérzékenységet – és a listát a végtelenségig lehetne folytatni. 

A kérdés tehát ez: előfordulhat keto-adaptáció során, hogy a pajzsmirigy működési alapbeállításai úgy módosulnak, hogy eredendően lesz más a normális hormonszint, a normális működés? Lehet eközben alacsonyabb az inzulinszint és a T3, de magasabb az inzulinérzékenységünk is? 

Úgy tűnik, igen!

Esetbemutatások, kutatások gyermekeknél

Epilepsziás gyermekek I.

Egy tanulmányban kutatók 4 héten keresztül hasonlítottak össze alacsony szénhidráttartalmú (Lowcarb, 33 % szénhidrát), magas szénhidráttartalmú (High carb: 71% szénhidrát), valamint nagyon alacsony kalóriatartalmú étrendet (530 kalória) követő pácienseket: a T3 plazmaszintje a megfigyelt emberek vérében minden esetben egyenlő mértékben csökkent. 

A 4. héten viszont a nyugalmi anyagcsere arány (RMR) jobban csökkent a magas szénhidráttartalmú csoportban (20,7 százalékkal), mint az alacsony szénhidráttartalmú csoportban (12,4 százalékkal), ami kimutatta a T3 szint és kapcsolódó anyagcsere-sebesség szénhidrátfüggését.

Epilepsziás gyermekek II.

2002-ben Jeff Volek publikált egy tanulmányt, amelyben az alanyok 6 héten át nagyon alacsony szénhidráttartalmú étrendet (8% szénhidrát) követtek. Noha a kutatók nem mérték külön a T3 és T4 plazma-értéket, a vizsgált alanyokban jelentős testzsírvesztés és sovány izomtömeg-növekedés történt – annak ellenére, hogy enyhe és önkéntes kalóriadeficit mellett táplálkoztak. Az átlagos kalóriacsökkenés ~ 205kcal/nap volt, ami 6 hét alatt 1,1 kg-os testsúlycsökkenést vetítene előre, ugyanakkor a tudósok a vizsgált alanyokban átlagosan 2,2 kg fogyást figyeltek meg, mind testzsírból. 

A pajzsmirigy alulműködése számtalan esetben megnehezíti a testzsír-csökkentést célzó fogyást – a vizsgálatban megfigyelt fogyás tehát nem erősíti a pajzsmirigy feltételezett abnormális működését.

Epilepszia terápiájában is hatásos a természetes ketogén étrend!
Epilepszia terápiájában is hatásos a természetes ketogén étrend!

Esetbemutatások, kutatások felnőtteknél

Felnőtt páciensek vizsgálata I.

Egy másik, előbbihez hasonló vizsgálatban 6, 6 héten keresztül ketogén étrendet követő páciens vérképe a T3 szignifikáns csökkenését mutatta, azonban a T4 esetében nem észleltek itt sem változást

Pajzsmirigy-alulműködési körülmények között a T4-nek emelkednie kellett volna az alacsony T3-szintre reagálva, de mint a kutatók kiemelik, a T4-plazmaszint nem változott, sőt, kissé csökkent is. Más szavakkal élve, a szervezetnek nem volt szüksége több T3-ra, a csökkenés megfelelt neki.

Felnőtt páciensek vizsgálata II.

Stephen Phinney egy másik tanulmányában 9 karcsú férfit 4 hétig eukalorikus ketogén étrenden táplált és a fent említett tanulmányhoz hasonlóan a kutatók a T3 jelentős csökkenéséről számoltak be. Itt ráadásul megmérték az anyagcsere intenzitását és nem találtak összefüggést a T3 csökkenése és a nyugalmi oxigénfelvétel (anyagcsere-sebesség) között és funkcionális hypothyreosis tüneteiről sem számoltak be. 

A kutatásban ezen túlmenően több bizonyíték is alátámasztja a T3 és az anyagcsere sebessége közötti összefüggés hiányát az alacsony szénhidráttartalmú keto-adaptációval összefüggésben.  

Felnőtt páciensek vizsgálata III.

Végül egy rövid, 11 napos vizsgálat következzen: a kutatók három csoportot hasonlítottak össze: magas szénhidráttartalmú (HC, 85% ), kontroll (LC, 44%) és nagyon alacsony szénhidráttartalmú (VLC, 2%) diétát követő egyéneket. A napi fogyasztott kalória és a fehérje mennyisége minden csoportban megegyezett és testsúly, életkor szerint állították be a pontos paramétereket. A szerzők az alacsony szénhidráttartalmú csoport esetében beszámoltak a T3 plazmaszint csökkenéséről és a fordított T3 (rT3), a szabad T4 és a T3 felvételi értékek növekedéséről.

Ugyanakkor nem találtak változást a TSH szintjében, és nem láttak változást a nyugalmi energiaveszteségben sem – pedig mindkettőnek változnia kellene, ha hypothyreosishoz vezetne a természetes ketogén étrend. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a szénhidráthiány eltér a valódi éhezés ismert élettani és biokémiai hatásaitól.

A szénhidráthiány eltér a valódi éhezés ismert élettani és biokémiai hatásaitól.
A szénhidráthiány eltér a valódi éhezés ismert élettani és biokémiai hatásaitól.

Milyen lehetséges magyarázatok létezhetnek arra, hogy a keto-adaptált vagy lowcarb étrendet folytató egyének alacsonyabb T3-plazmaszinttel képesek boldogulni, miközben semmi nem utal arra, hogy pajzsmirigy-alulműködésük lenne?

  1. A keto-adaptáció során a glükóz felhasználása jelentősen csökken, mivel a szabad zsírsavak és a ketonok az elsődleges energiaforrások: így a szervezet kevésbé támaszkodik a glükóz metabolizmusára és kisebb mértékben van szükség a T3 által indukált, szénhidrát-anyagcserében fontos génekre – kimutatták, hogy a pajzsmirigyhormonok a máj szövetein kívüli területeken a glükóz transzportjában és a glikolízisben részt vevő gének (pl. GLUT-4) expresszióját szabályozzák;
  2. Érzékenyebbek vagyunk a T3 plazmaszintre, ezért kevesebb T3-ra van szükségünk ugyanazon válasz eléréséhez – ez a legvalószínűbb hipotézis;
  3. Az alacsonyabb T3-plazmaszintek egy fehérjét megtakarító és azt megőrizni kívánó szervezetszintű folyamattal társulnak, ezért az alacsonyabb T3-koncentrációk a keto-adaptáció részei lehetnek az izomszövet lebontásának megakadályozása érdekében.

Zsírok…

A ketogén étrend nem csupán magas zsír- és alacsony szénhidrátfogyasztásról szól, sőt. A fogyasztott zsírok minősége iszonyatosan sokat számít. Egy jól felépített ketogén étrend kiváló minőségű zsírforrásokat tartalmaz – lehetőleg rendkívül kevés omega-6 PUFA-t –, ha pedig mindenáron növényi olajokban gondolkodik valaki, a kutatók állítása szerint maximum a hidegen sajtolt, extra szűz kókuszzsír, olíva és magas olajsav-tartalmú napraforgó jöhet szóba, minimális hőkezeléssel. 

Sejtmembránjaink lipidperoxidációjának (azaz lebomlásának) ugyanis oka lehet az omega-6 PUFA-k fogyasztása, ami direkt összefüggést mutat a pajzsmirigy alulműködési betegségeivel. Ezen kívül az omega-6 PUFA zsírokat nagy mennyiségben tartalmazó ketogén étrend valóban gyulladáscsökkentő, bizonyítékok vannak a hypothyreosis és az alacsony fokú szisztémás gyulladás közötti összefüggésre. 

Nem jó zsírforrások, érdemes kihagyni!
Nem jó zsírforrások, érdemes kihagyni!

Egy megfelelően felépített természetes, szükségleti tápanyagokat tartalmazó ketogén étrend azonban különféle mechanizmusok révén pont elősegíti a gyulladáscsökkentést, ami hozzájárulhat a pajzsmirigy egészségének javításához is. Amit biztosan kijelenthetünk a fentiek alapján, az az, hogy a tápanyagokban és mikrotápanyagokban gazdag, szakértelemmel összeállított természetes ketogén étrend nem okoz pajzsmirigy-alulműködést.

Záró gondolat

A kérdés végső soron nem a labor-paraméterek pontossága és intervallumnak való megfelelése, hanem az, hogy összességében egészséges-e az adott emberi szervezet. Tekintsünk holisztikusan a szervezet jólétére.

Tényleg károsítja a ketogén diéta a pajzsmirigyet?

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top